Electrocoin blog


30.04.2020. - vrijeme čitanja 8 min
Blog image

Blockchain u crowdfunding industriji

Radi se o crowdfunding industriji. Crowdfunding je način prikupljanja kapitala u svrhu realizacije ili nadogradnju projekta. Odvija se tako da se od velikog broja pojedinaca dobiju male količine kapitala za financiranje novog poslovnog pothvata. Crowdfunding financiranje koristi laku dostupnost ogromnih mreža ljudi putem društvenih mreža i posebnih web stranica kako bi udružilo investitore i poduzetnike, s potencijalom za povećanje poduzetništva širenjem baze investitora izvan tradicionalnog kruga vlasnika, rođaka i VC-jeva.

Najpopularnije web stranice za crowdfunding su: Kickstarter, Indiegogo, GoFundMe i ostale…

Tradicionalni proces prikupljanja kapitala

Crowdfunding je sam po sebi revolucija ovog tržišta. Kako bismo to razumjeli, trebamo proći kroz tijek nekog proizvoda, od nastanka do izlaska na tržište.

Prosječan proces izgleda ovako: *Faza 1 *- “FFF” (Family, Friends and Fools): u ovoj fazi projekt prikuplja sredstva od svojih bližnjih koji vjeruju u uspjeh projekta, odnosno osobe koja stoji iza projekta. Uz bližnje, pokretač projekta može pribaviti investitora “slučajno”, pričajući o svom budućem proizvodu na kavi ili konferenciji. U ovoj fazi MVP (prototip) još ne postoji.

Faza 2 - Poslovni anđeli su bogati pojedinci koji pružaju financijsku potporu malim startupima ili poduzetnicima, obično u zamjenu za vlasnički kapital u tvrtki. Većinom ulažu u projekte s postojećim prototipom te ne daju povoljne uvjete s obzirom na rizičnost ulaganja. Ako projekt dobije financiranje u ovoj fazi, to bi ga trebalo “održati živim” sve do komercijalizacije proizvoda.

Faza 3 - U ovoj fazi radi se dodatno financiranje kako bi se ubrzala komercijalizacija ili razvoj novih proizvoda. Financijeri u ovoj fazi su pretežito Venture Capital, koji za svoju investiciju također mogu uzeti pozamašan dio vlasništva nad tvrtkom. Ovakva vrsta financiranja po “serijama” može se ponoviti nekoliko puta te se stoga nazivaju: Serija A, Serija B, Serija C...

Faza 4 - Određeni projekti dođu do razine izlaska na burzu, taj proces naziva se IPO (Initial Public Offering). Ovo je proces ponude dionica za prodaju svim sudionicima burze na kojoj se radi IPO. Izdavanje javnih dionica poduzeću omogućuje prikupljanje kapitala od strane javnih ulagača. Prijelaz s privatnog na javno poduzeće može biti važan trenutak za privatne investitore. Oni tada ostvaruju najveću dobit od svog ulaganja jer IPO obično uključuje premije za dionice sadašnjih privatnih ulagača.

Problemi crowdfundinga

Regulacije sprječavaju vizionarske projekte

Većina crowdfunding platformi ima filter za projekte koji se žele financirati. Primjerice, na Kickstarteru svaki projekt mora proizvesti stvarnu stvar. Ne može biti nova inicijativa ili posao temeljen na uslugama. Također, projekti na Kickstarteru ne mogu ponuditi vlasnički udio svojim investitorima. Ako projekt nije kompatibilan ili prekrši bilo koji od uvjeta (koji nisu baš jasno razrađeni), bit će uklonjen sa stranice. To daje značajnu snagu platformi kao što je Kickstarter. Iako ovo služi kao dobar filter za smanjenje broja nekvalitetnih projekata, ovako se “gubi” velik broj kvalitetnih i vizionarskih projekata koji zbog svoje strukture ne mogu dobiti potrebnu promociju na crowdfunding platformama.

Prijevare

Osobe koje ulažu u crowdfunding projekt obično daju novac u zamjenu za “obećanje”. Ovisno o razini njihova uloga, obećan im je prototip novog proizvoda kad izađe, majica s logom kompanije ili nešto slično. Nažalost, vlasnik projekta ta obećanja može lako prekršiti. Mnogo popularne crowdfunding kampanje pokazale su se prijevarama. Investitori u takvim situacijama ne dobiju proizvode koji su im obećani pri investiranju.

Teret marketinga i oglašavanja

Imati dobru ideju na crowdfunding platformi nije jamstvo uspjeha. Potrebna je marketinška strategija te budžet kako bi kampanju učinili vidljivijom i privukli nove investitore. Ako projekt ne prođe određen prag popularnosti, tada je osuđen na propast. Zato su članovi tima prisiljeni provoditi vrijeme za marketing, pitching, oglašavanje i strategije poput SEO optimizacije. Ovdje se troše dodatni resursi koje si projekt u inicijalnoj fazi vjerojatno ne može priuštiti.

Potencijalna krađa koncepta

Postoje vizionari koji su vidjeli kako im se cijeli poslovni model urušava prije nego što su uopće dobili priliku započeti proizvodnju. Kad je njihova ideja postala popularna na crowdfunding platformi, veliki igrači su se iznenada “nadahnuli” i požurili s razvojem istog proizvoda kako bi bili prvi na tržištu s gotovo identičnim proizvodom. Protiv ovoga se iznimno teško boriti, a često ne pomaže ni patentiranje.

Kako je blockchain tehnologija promijenila crowdfunding industriju

Decentralizacija

Blockchain ima mogućnost biti decentraliziran. To znači da se ne oslanja na bilo kakvu centraliziranu platformu kako bi se omogućilo poduzetnicima prikupljanje sredstava. To ima više pozitivnih učinaka za crowdfunding zajednicu. Projekti se ne moraju pridržavati pravila, propisa i hirova najpopularnijih platformi za crowdfunding. Svaki projekt ima šansu biti viđen i financiran. Također uklanja problem naknada. Iako održavanje blockchaina košta malo novca, drastično ćete smanjiti troškove transakcije. Tako olakšava proces poduzetnicima i investitorima.

Sigurnost kapitala

Investitor u ovom slučaju ne mora vjerovati projektnom timu vezano za isplatu njihove investicije. Blockchain se može osloniti na tokenizaciju imovine kako bi investitorima pružio kapital ili neki sličan koncept vlasništva. Ovim putem vlasnik projekta izdaje svoju kriptovalutu koja ima određena svojstva te ju daje investitoru u zamjenu za investiciju. Investitorova sredstva su osigurana pomoću pametnih ugovora, što znači da, ako projekt ne skupi potrebna sredstva (soft cap), investitor će dobiti povrat novca.

Globalna mreža investitora

Kroz ovaj način financiranja otvorile su se nove mogućnosti ulaganja koje pomažu uvesti male investitore u tržište kapitala, ali i omogućuje ostvarivanje vizionarskih projekata koji u suprotnom ne bi mogli skupiti potrebna sredstva. Bilo koji projekt koji koristi blockchain model crowdfundinga može se financirati. Također, svaka osoba s internetskom vezom može investirati u takve projekte.

ICO vs IPO

Ranije u ovome članku smo otkrili što je IPO, a sada je vrijeme da vas upoznamo i s ICO konceptom te istaknemo bitne razlike između ove dvije vrste financiranja.

Initial Coin Offering (ICO) koncept po prvi put je upotrijebio drugi najveći kripto projekt, Ethereum, 2014. godine. Ovim putem uspjeli su skupiti 18 milijuna dolara u 42 dana. Ethereum ICO bio je ključan za dokazivanje funkcioniranja ovog načina financiranja. Cijena jednog ethera prilikom ICO-a bila je 0,30 dolara, dok se trenutna cijena ethera kreće na razini od 130 dolara. Bilo je potrebno nekoliko godina da ICO način financiranja postane opće prihvaćen od strane kripto zajednice, stoga je prva “velika” godina za ICO bila 2017. Ukupna sredstva sakupljena ovim putem u 2017. godini broje 6,2 milijarde dolara, s ukupno 875 projekata. Još uspješnijom pokazala se 2018. godina u kojoj su financirana 1253 projekta, s ukupno 7,8 milijardi dolara.

Takozvano ICO ludilo zaustavilo se zbog više faktora, ali ponajviše radi značajne korekcije kripto tržišta te nedorečenih regulacija vezanih za prikupljanje sredstava izdavanjem vlastite kriptovalute.

ICO IPO
Provoditelj Pretežito startupovi Financijski stabilne kompanije
Vjerodostojnost Tvrtke ne moraju imati evidenciju ili bilo kakav regulatorni okvir Izvršitelj je dužan podnijeti određene dokumente o vjerodostojnosti kompanije koji su zatim podložni provjeri
Dokumentacija Dokumentacija nije obavezna, ali većina projekata koristi "White paper" - dokument u kojemu je objašnjen projekt i njegova svrha "Prospekt" - sadrži ključne podatke o tvrtki i IPO-u te ispunjava određene standarde transparentnosti
Trajanje Pripremni period je puno kraći, a trajanje crowdfundinga je određeno pametnim ugovorom, prosječni ICO traje otprilike mjesec dana Postupak koji zbog obveznih pravnih postupaka može potrajati i do 6 mjeseci
Ciljana skupina ulagača Manji ulagači, ali fondovi nisu isključeni Institucionalni investitori

Što je STO i je li takav model budućnost financiranja blockchain projekata?

Nasuprot tokenima koji se nude u ICO-u i koji nisu obvezni ulagaču dati određena prava vezana uz vlasničku strukturu, tokeni koji se nude u STO-u su stvarni financijski vrijednosni papiri. Takav token ima podlogu u postojećoj imovini, dobiti ili prihodu tvrtke te kao takvi nude zakonska prava poput glasovanja ili raspodjele prihoda.

Security token ima istu funkciju kao i uobičajeni vrijednosni papir, osim što potvrđuje vlasništvo putem blockchain transakcije i omogućuje frakcijsko vlasništvo. Security tokeni podliježu saveznim zakonima koji reguliraju vrijednosne papire, štiteći ulagače do određene razine. Kao takvi, tokeni se mogu programirati. Budući da se ovakvi vrijednosni papiri tokeniziraju na blockchainu, pametnim ugovorima mogu biti oblikovani da djeluju na određeni način, bez korištenja treće strane (posrednika). Primjerice, zajam na blockchainu mogao bi automatski obavljati plaćanja bez korištenja tradicionalnog posrednika poput banke.

Prednosti security tokena

Izdavanje security tokena prema Regulaciji A + i D, Uredbi S i regulaciji o crowdfundingu znatno je jeftinije i brže od provođenja IPO-a.. Tokeni klasificirani kao vrijednosni papiri imaju tendenciju pružiti ulagačima drugu opciju ostvarivanja dividendi, udjela u dobiti i glasačkih prava, kao što je slučaj s posjedovanjem dionica tvrtke.

Za razliku od drugih financijskih modela za ulaganje, security tokeni dolaze s nultim administrativnim troškovima kupnje i prodaje. Smanjeni troškovi u osnovi ljudima omogućuju da generiraju znatan povrat ulaganja.

Proces kupovine i prodaje security tokena za akreditirane investitore vrlo je brz i efektivan zahvaljujući automatizaciji provjere Know your customer (KYC) i Anti Money Laundering (AML) protokola. Osim brzine pri kupnji, vlasnici security tokena također imaju slobodu prodaje, stoga je ovo instrument s visokom razinom likvidnosti jer ispunjava uvjete za trgovanje na globalnoj razini. Prihvaćanje ovog oblika tokena kao financijskog instrumenta te njegovo povećano usvajanje dodatno će pomoći jačanju razine likvidnosti. Security tokenima moguće je trgovati svaki dan, cijeli dan, što ih čini poželjnijima u odnosu na druge tradicionalne modele kojima je trgovanje vremenski ograničeno.

Nedavne objave

Kriptovalute postaju dostupne

Kako bi kriptovalute postale najpoželjniji način plaćanja, tvrtka Electrocoin kroz svoje usluge Bitcoin mjenjačnica i Paycek proaktivno radi na povećanju dostupnosti kriptovaluta širokoj javnosti.

Uvjeti nagradnog natječaja "Bitcoin block reward halving"

Vrijeme održavanja nagradnog natječaja je od 5.5.2020. u 10 sati do 11.5.2020. u podne ili do pojave Bitcoin bloka koji u polju „height“ ima iznos 629964 (koji god događaj bude prije). Da bi ostvarili pravo na sudjelovanje u nagradnom natječaju EC-a sudionici moraju zapratiti odgovarajući EC-ov profil (u slučaju objave na Facebooku pritisnuti „Like“ na profilu „Bitcoin mjenjacnica“, a u slučaju objave na Linkedinu pritisnuti „Follow“ na profilu „Electrocoin“) te u komentar ispod izvorne EC objave upisati predviđeni trenutak halvinga.

Blockchain u crowdfunding industriji

Postoji velik broj perspektiva prema tržištu kriptovaluta. Rasprava o korisnosti i intrinzičnosti kriptovaluta jedna je od tema oko koje se vode žustre rasprave. Oko ove teme lome se koplja stručnjaka iz raznih industrija, a mogu se naći razna mišljenja, od pretjerano pozitivnih, sve do radikalno negativnih.

U ovome članku nećemo lobirati ni za jednu od ovih strana, već ćemo se usredotočiti na ono oko čega se svi slažu. To je potencijal blockchain tehnologije te njezin utjecaj na razvoj postojećih industrija. Stručnjaci se slažu da će blockchain u budućnosti biti prekretnica u razvoju određenih industrija. Ipak, postoje industrije gdje se blockchain implementirao te omogućio demokratizaciju čitave branše.